torsdag, juni 01, 2006

Festival de Musica Barroca

En kväll i San Javier de Chiquitos, Opera de la selva eller "djungelns opera”, med musiker och sångare från Jesuitmissionerna. Denna kväll framförs operan “San Ignacio de Loyola” komponerad här på 1700-talet. Tre unika operor med ursprung i området har påträffats bland de ca 5000 originalpartitur från området som nu arkiveras i en av jesuitmissionerna. Det var en makalös upplevelse att ta del av denna vackra musik i en sådan fullständigt otänkbar omgivning. Inskränkt som jag är var inte barockmusik och opera det första jag tänkte att jag skulle få njuta av när vi bestämde oss för att flytta till Bolivia, särskilt inte ute i djungeln, eller framförd av områdets ursprungsfolk. Skönt att man vet så lite om världen.
Musiken framfördes så fullständigt naturligt och respektlöst hänförande, trots att musikerna inte var gamla, de flesta i tonåren. Jag vet ju inte var de finner sin inspiration men de heta, dammiga bygatorna ledde inte mina tankar till barockmusik direkt. Kanske är det byns kyrka, som uppfördes mellan 1749 och 1752, som inspirerar till att skapa himmelskt vacker musik. Kyrkan är med sina träsniderier, snirklande pelare och utsmyckningar en upplevelse i sig och när den fylls upp av musiken uppstår en överjordlig harmoni och det formligen vibrerar världsarv i luften.